15 april 2013

Ny favorit med lax

Måndag igen! Idag längtar jag verkligen till lunchen eftersom jag vet vad som väntar i matlådan. Jättegod dillbakad lax med smak av dijonsenap. Jag ville verkligen hitta ett nytt laxrecept för att få lite variation i matlagningen och dess smaker. Jag hittade detta recept på ica.se och det blev direkt en ny favorit för både mig och sambon. Så himla gott! Och enkelt.

Dillbakad lax

Ingredienser

4 port laxfilé (à 125 g)
900 g potatis
1 kruka dill
1 dl lättcrème fraiche
1 msk dijonsenap
1/2 tsk salt
1 krm peppar
125 g haricots verts
1/2 citron

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 225°C.
  2. Skala och koka potatisen i lättsaltat vatten.
  3. Finhacka dillen, men spara några dillvippor till garnering. Blanda dillen med crème fraiche och dijonsenap. Smaksätt med salt och peppar.
  4. Lägg laxen i en ugnssäker form. Bred dillcrèmen på laxen. Sätt formen mitt i ugnen ca 10 minuter.
  5. Koka haricots vertsen enligt anvisningen på förpackningen. Skär klyftor av citronen.
  6. Pressa potatisen och servera den till laxen, bönorna, citronklyftor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...