19 april 2013

Saftig skink- och paprikapaj

Det går verkligen inte bra för mitt bloggande just nu. Eller matlagning heller för den delen. Sen i tisdags har jag varit hemma sjuk. Trist med seg förkylning och noll smaklökar. Då är det inte direkt prio ett att vara kreativ i köket. Men en jättegod paj har jag åstadkommit denna vecka - Skink- och paprikapaj. Gott.

Skink- och paprikapaj

Ingredienser (4 port.)
3 3/4 dl vetemjöl (eller hälften vetemjöl, hälften grahamsmjöl)
125 gr smör
1 msk vatten

Fyllning1/2 purjolök
1 röd paprika
1 gul paprika
2 msk olivolja
360 g strimlad rökt skinka
2 ägg
2 dl mjölk
1/2 tsk oregano
1 dl riven ost
1/2 tsk salt
2 krm peppar

Gör så här
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Arbeta ihop vetemjöl, smör och vatten till en deg. 
  3. Kavla eller tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, degen ska täcka botten och kanter. 
  4. Nagga botten med en gaffel och ställ i kylen i cirka 15 min. 
  5. Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter.
  6. Skölj och strimla purjolöken. Kärna ur och tärna paprikan. Fräs löken och paprika i hälften av olivoljan. Blanda med skinkan.
  7. Vispa ihop ägg, mjölk och oregano. Blanda i osten. Krydda med salt och peppar.
  8. Fördela skinkfyllningen på degen och häll över äggblandningen.
  9. Grädda mitt i ugnen tills äggen har stannat, ca 30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...