2 juli 2015

Lätt lunch med falsk skinkpaj

På sommaren gillar jag lättare mat, speciellt nu när jag är föräldraledig och det gäller att vara snabb i svängarna för att få i sig varm mat. Tanken var att testa ett recept på matig smulpaj, men jag hann bara fixa fyllningen när lillan fick för sig att hon hade tröttnat så det blev en paj utan pajskal. Och det var inte heller fy skam om jag ska vara ärlig. Som en fylld omelett. Jättegott.

Vill man så går det självklart att göra en klassisk smuldeg eller ett vanligt pajskal för att få det till en "riktig" paj.

Matpaj med skinka och broccoli


Ingredienser
150 g rökt skinka
400 g broccoli
4 ägg
2 1⁄2 dl grädde
1 dl mjölk
2 dl riven ost
1⁄2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°. Skär det rökta köttet i tärningar. 
2. Dela broccolin i bitar. Koka den knappt mjuk i lättsaltat vatten. Låt rinna av och lägg den sedan i en smord pajform (ca 24 cm i diameter). 
3. Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, ost, salt och peppar. 
4. Strö det rökta köttet över broccolin och häll över äggstanningen. 
5. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...