11 februari 2013

Godaste dajmtårtan

Hjälp! Dygnets timmar räcker inte till. Helgen försvann innan jag ens hann reagera känns det som. Flytt har varit fokus denna helg och jag är trött i både kropp och knopp. Men hemmet är några sopsäckar skräp lättare och det är ju riktigt skön känsla. Men än ser jag inte slutet på flyttpackningen. Bara att bita ihop och köra ner huvudet i x antal flyttlådor till.

Här kommer i alla fall äntligen receptet på glasstårtan vi åt på min födelsedag för några helger sen. Istället för en klassisk tårta var mamma snäll och gjorde min favorittårta från barndomen - dajmtårta (också kallad norsk isekaka). En personlig favorit än idag. Men det kändes verkligen konstigt att jag inte gjorde tårtan själv i år som jag brukar. Strunt samma, bara att tacka och ta emot när tiden inte finns för mig.

Norsk isekaka - dajmtårta


Ingredienser

Tårtbotten
3 äggvitor
1 dl socker
1,5 dl mald sötmandel

Glassen
3 dl vispgräddee
3 äggvitor
1,5 dl strösocker
1 st dubbeldajm eller liten påse dajmkulor

Gör så här

Botten: Vispa äggvitorna. Mal mandeln och blanda i. Tillsätt strösocker. Häll allt i en rund form med löstagbar botten (lägg ett bakplåtspapper i botten av formen för att enklare få loss tårtan från formen). Grädda botten i 175 grader ca 30 minuter. Låt sedan kakan svalna i formen.

Glassen: Vispa grädden i en skål. Vispa ihop äggulor och socker i en annan skål. Hacka dubbeldajmen grovt. Blanda ihop allt och bred över den kalla kakbotten. Frys tårtan i minst 3 timmar innan den ska ätas (perfekt tårta att förbereda dagen innan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...