26 februari 2013

Sesamlax med smak av apelsin

Vilken solig och fin dag idag! Och här sitter jag inne och jobbar. Jaja. Sånt är livet ibland. Men jag njuter ändå av ljuset som flödar in på mitt kontor och blir lite piggare i alla fall. Idag hade jag en helt ny variant av laxrätt med mig till jobbet. Förra veckan var det lax med smak av morot och citron, denna vecka satsar jag på apelsin och sesamfrön i kombination med gräslök. Enkelt, fräscht och helt ok på nyttighetsfronten.

Sesamlax med ris och ärtor

Ingredienser (4 port)

600 g laxfilé
2 msk Arla® Smör-&rapsolja
rivet skal av 1 st apelsin
1 tsk salt
2 msk sesamfrön

Kall sås:
2 dl turkisk yoghurt
2 tsk kineskisk soja
1⁄2 st pressad vitlöksklyftor
2 msk hackad gräslök

Gör så här:

Blanda såsens ingredienser och låt stå kallt. Sätt ugnen på 225°. Lägg laxen i en smord ugnssäker form. Blanda smör-&rapsolja, apelsinskal och salt. Pensla laxen och strö över sesamfrö. Stek laxen i mitten av ugnen 12–15 min. Servera laxen med ris, ärtor och den kalla såsen.

Inspirationskälla: arla.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...