20 september 2013

Fredagslax med basilika

Happy Friday! Helgen är på intågande och solen skiner. I morse slogs däremot köldrekord hemma med ynka tre plusgrader. Brr. Dags att sätta på värmen?

När jag tittar på senaste tidens recept ser jag en tydlig avsaknad av sötsaker. Sorry. Känns som en reaktion på sommarens frosseri, men i helgen ska jag faktiskt baka och experimentera lite. Återkommer i den frågan. Så länge får det hållas till godo med god laxrätt jag hittade på ica.se. Kom dock precis på att jag gärna testat att toppa med smulad fetaost och rostade pinjenötter som föreslogs men det glömde jag så klart igår kväll..

Lax med basilika


Ingredienser (4 port.)
4 bitar lax (à ca 150 g)
1 kruka basilika
1 citron
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 tsk majsstärkelse
salt och peppar
250 g broccoli
1/2 purjolök

Gör så här
1. Tina laxen.
2. Sätt ugnen på 175˚C.
3. Lägg laxen i en ugnssäker form.
4. Strimla basilikan. Riv skalet från citronen och pressa ur saften.
5. Koka upp grädden med citronskal och saft. Red av med majsstärkelsen utrört i lite vatten.
6. Blanda ner basilikan och häll såsen över fisken. Salta och peppra och sätt in mitt i ugnen ca 15 minuter.
7. Plocka broccolin i buketter. Skölj och strimla purjolöken. Koka broccolin i saltat vatten i 4 minuter och lägg ner purjolöken den sista minuten. Häll av vattnet och låt rinna av.
8. Servera laxen med broccoli, purjolök och kokt potatis eller pressad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...