26 september 2012

Matig smulpaj med köttfärs

Är inte paj bland det godaste som finns? Och mest flexibla? Jag gör paj både som huvudrätt och efterrätt, det är både gott och enkelt. Sen varieras det helt enkelt med olika fyllningar (och självklart har jag inte socker i matpajen...). Det kan inte bli bättre tycker jag. Den första paj jag någonsin gjorde var en äppelpaj inom kategorin smulpaj. Busenkelt och jättegott. En ny favorit hemma är ananaspaj med glass. Också busenkelt recept och jättegott.

Igår testade jag smulpaj à la matpaj när jag testade ett nytt recept på köttfärspaj. 

Matig smulpaj med köttfärsIngredienser

Pajdeg
50 g smör eller margarin
1/2 dl crème fraiche
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt

Fyllning
1 rödlök
500 g nötfärs
1 msk smör eller margarin
1 förp pastasås chili (à 390 g)
1 tsk salt

Till servering
1 dl strimlade soltorkade tomater
65 g ruccola
1 krm peppar

Gör så här

Sätt ugnen på 225˚C. Pajdeg: Smält matfettet och låt det svalna. Blanda matfettet med crème fraiche, mjöl och salt till en smulig deg. Fyllning: Skala och skiva löken tunt. Stek lök och köttfärs i matfettet. Rör ner pastasåsen och koka upp. Krydda med salt och peppar. Häll köttfärssåsen i en pajform och toppa med pajdegssmulorna. Sätt in mitt i ugnen ca 20 minuter. Servera pajen med tomater och rucola.

receptkälla: ica.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...