9 september 2013

Enkel kycklingwok

Vilken somrig helg vi haft med temperaturer över 20-strecket. Me like! Eftersom sambon jobbade passade jag på att göra sånt jag vet inte står på hans önskelista. En sån grej var att besöka Alsters höstmarknad. Jag hängde på en kompis och hennes familj och strosade runt där i solen. Inget inhandlat men mysfaktorn var på topp.

Jag passade även på att käka lunch i vårt uterum, för vem vet vad som händer med vädret kommande vecka. Kanske var sista chansen? Och i sedvanlig anda när jag är själv hemma låg matinspirationen på noll så det blev en kycklingwok med ris. Höjdpunkten var lilla såsen jag gjorde till på sweet chili-sås och crème fraiche (som jag självklart råkat glömma hemma till dagens matlåda). Jag vet, det är inte många mått att ta sikte på, men det är mycket enligt eget tycke och smak. Därför mäter jag aldrig upp ingredienser i såna här maträtter.

Kycklingwok


Ingredienser
2 st kycklingfiléer
wokgrönsaker (Findus Classic)
salt och peppar
timjan
crème fraiche
sweet chili-sås

Gör så här
1. Dela kycklingfiléerna i mindre bitar och stek dem i stekpanna tills de känns nästan genomstekta.
2. Koka ris enligt instruktioner på förpackningen.
3. Häll i önskad mängd och sort wokgrönsaker och låt fräsa ihop tills grönsakerna är mjuka. Smaka av med salt, peppar och timjan.
4. Häll upp crème fraiche i en liten skål bredvid och tillsätt önskad mängd sweet chili-sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...