4 september 2013

Chocolate chip cookies

Kakorna i frysen har sinat och det är dags att börja fylla på känner jag. Så igår testade jag nytt recept ur min kokbok "Pernillas praliner". Finns mycket som ser gott ut i den kokboken vill jag lova och nu har jag börjat arbeta mig igenom den. Kakorna var riktigt goda, även om jag ska göra större kortare rullar nästa gång för de kändes lite små. Jag hade förväntat mig att de skulle bli mycket större i ugnen. Så tänk på det! Och det går även att ha kvar degrullen längre än angiven tid och grädda några åt gången när det är fikadags.



Ingredienser (ca 50 kakor)
200 gr mörk choklad
200 gr mandel och cashewnötter
125 gr rumstempererat smör
1 dl muscovadosocker
1 dl florsocker
1 knapp msk vaniljsocker
1 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Gör så här
1. Hacka, mandel, caschewnötter och choklad grovt. Rör smör och alla sockersorter poröst. Tillsätt sedan ägget och rör slätt.
2. Blanda mjöl och bakpulver med choklad- och nöthacket. Arbeta ihop allt med smöret och sockret till en deg.
3. Forma degen till två rullar, ca 3 cm i diameter och lägg dem i frysen i ca 20 minuter.
4. Ta ut och skär i centimetertjocka skivor och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda kakorna mitt i ugnen på 175 grader i ca 12-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...