16 maj 2013

Snabb chokladtårta med valnötter

Igår hade jag namnsdag. Inte för att det är någon speciellt stor dag i sig, men jag är uppväxt med att vi småfirar namnsdagar. Mysigt. Igår bjöd jag därför hem mina föräldrar och brorsan med sambo på lite fika och självklart hade jag experimenterat lite i köket. Vad sägs om en supergod chokladtårta med valnötter som till och med min icke-tårtfantast till sambo tog två gånger av? Succé skulle jag nog ödmjukt kalla det.

Chokladtårta med valnötter


 Ingredienser
1 förpackning färdig chokladtårtbotten
ca 3 dl vispgrädde
75 gr mörk blockchoklad
1 1/4 dl smör
3 dl florsocker (drygt)
2 msk mjölk
halva valnötter

Gör så här
  1. Smält smöret och chokladen separat. Låt svalna något.
  2. Vispa ihop smält smör, florsocker och möjlk i en skål tills smeten är ljus och fluffig. Vispa sedan ner den smälta chokladen.
  3. Vispa vispgrädden och tillsätt hälften av glasyren. Rör om.
  4. Lägg understa tårtbotten på tårtfatet och bred på gräddblandningen. Lägg sedan på nästa tårtlager och fyll på med resten av gräddblandningen.
  5. Bred resterande glasyr över kakan.
  6. Dekorera med valnötshalvor.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...