20 februari 2012

Engelska scones möter svensk smoothie

Igår kväll bakade jag scones till kvällsmat. Det var nog bland det allra första jag fick göra på hemkunskapslektionen för typ hundra år sen, och jag vet att jag tyckte om det redan då. Sen har åren sprungit iväg och jag har bara ätit scones när någon annan bakat dem. Men nu är väntan över och jag blev rätt nöjd med resultatet, förutom att jag tänker göra dem lite större nästa gång.

Till mina nygräddade varma scones gjorde jag en supergod fruktsmoothie på banan, hallon, vaniljyoghurt och mjölk. Mums.

receptkälla: ica.se

Ingredienser
2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 g smör eller margarin
2 dl mjölk

Gör så här
Sätt ugnen på 250°C. Blanda sedan vetemjöl, grahamsmjöl, bakpulver och salt i en bunke. Finfördela smör eller margarin i mjölblandningen. Tillsätt mjölk och rör snabbt ihop till en kladdig deg. Klicka ut 8 bullar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...