6 februari 2012

Chokladmoussetårta

Helgens födelsedagstårta blev en ren chokladnjutning - Chokladmoussetårta med kladdkakebotten. Hur gott, krämigt och mäktigt som helst. Ett rent paradis för ett chokladmonster som jag. Tyvärr hittade jag inget recept som var klockrent så jag fick komponera ihop ett själv genom att använda "många bäckar små". Men gott blev det och inte var tårtan speciellt svår att göra heller, vilket självklart höjer status på den än mer. Jag tror inte att kombinationen kan bli bättre än så. Denna kommer jag garanterat göra igen.


Ingredienser
Botten
110 g smör
2,25 dl socker
1 msk sirap
2 st ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Chokladmousse
4 dl grädde
2 dl socker
350 gr philadelphiaost
200 gr mörk choklad
200 gr ljuschoklad

Garnering
hallon, frysta eller färska
florsocker

Gör så här
Börja med botten Sätt ugnen på 175 grader.Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen ett i sänder under fortsatt vispning. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölblandningen i smeten. Bred ut i en smörad, bröad springform, 24 cm i diameter. Grädda i 175 grader, 18 min. Låt svalna.

För att göra moussen, vispa grädden. Blanda philadelphiaost och socker. Smält mörk och ljus choklad. Rör försiktigt samman allt.

Bred moussen över kladdkakebotten. Låt den sedan stelna i minst två timmar innan servering.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...