4 november 2012

Örtfärsbiffar på franska

Alla helgons helg är en dag av eftertanke, tid då i alla fall jag tänker lite extra på nära och kära som inte längre är med oss. På kyrkogårdar runt om i landet lyser ljusen på gravarna och skapar ett otroligt vackert ljushav.

Gårdagen lördagsmiddag blev ett nytt recept på köttfärsbiff. I vanliga fall när sambon jobbar brukar jag ha minvanliga "gräsänka-meny" på köttbullar och makaroner med pesto och parmesan, men inte igår. Det blev istället örtfärsbiffar med ugnstekta rotfrukter. Enligt receptet jag hittade ska man ha en sås till, men jag hoppade den eftersom jag inte är något stort fan av såser.

Örtfärsbiffar med ugnstekta rotfrukter

Ingredienser 4 port

400 g nötfärs
¾ tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk franska örter
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl Arla® ekologisk gammaldags mjölk
2 tsk Svenskt Smör från Arla

Ugnsstekta rotfrukter:
1 kg rotfrukter, t ex potatis, morot, rödlök
2 tsk Svenskt Smör från Arla
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Gör så här

Börja med rotfrukterna. Sätt ugnen på 225grader. Skala rotfrukterna och skär dem i bitar. Smält smöret i en långpanna i ugnen. Lägg i rotfrukter och örtkrydda. Rör om och stek i mitten av ugnen ca 30 min. Blanda färs, salt, peppar, örtkrydda, vitlök och mjölk. Forma 8 biffar och stek dem i smör i en stekpanna. Ta upp biffarna och håll dem varma. Servera biffarna med rotfrukterna.

receptkälla: arla.se

1 kommentar:

  1. Tack för feedback! Sånt är alltid kul att få :).

    Jag har faktiskt tittat på hittarecept.se, men inte kommit mig för att registrera mig. Men det får jag ta och göra.

    Mvh Sofia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...