17 november 2012

Fräsch skinkpaj med rödlök

I dag kändes det som att det aldrig blev ljust ute. Vädret var grått hela dagen och på eftermiddagen regnade det. Trist novemberväder, men då får man sysselsätta sig inomhus och jag tog chansen att läsa en riktigt bra bok. Jag liksom fastnade totalt sådär som jag brukade göra i tonåren, när jag malde böcker dagligen vecka ut och vecka in.

Lite mat blev det ju självklart också. Sambon jobbade så jag passade på att göra en lätt lunch i form av en skinkpaj med tomater och lök.

Skinkpaj med tomater och rödlök

Ingredienser

3 3/4 dl vetemjöl (eller hälften vetemjöl, hälften grahamsmjöl)
125 gr smör
1 msk vatten

Fyllning
100 gr strimlad rökt skinka (eller salami)
1 liten rödlök, hackad
2 tomater, urkärnade, grovhackare
2 ägg
2 dl mjölk
2 dl riven ost
2 msk torkad oregano
1 tsk salt
2 krm peppar
ev. solrosfrön
persilja

Gör så här

Arbeta ihop vetemjöl, smör och vatten till en deg. Kavla eller tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, degen ska täcka botten och kanter. Nagga botten med en gaffel och ställ i kylen i cirka 15 min. Grädda mitt i ugnen i 225 grader, 10-15 minuter.
Fördela skinka, rödlök och tomater i det färdiggräddade skalet. Vispa ihop ägg, mjölk, ost, oregano, salt och peppar. Häll ner i pajskalet och strö eventuellt på solrosfrön. Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills äggen stannat, ca 30 minuter. Strö eventuellt över persilja innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...