15 november 2012

Godaste köttfärssåsen med tomat och lök

Idag skiner solen igen. Äntligen! Det är så trist att kväll efter kväll höra regnet smattra mot fönsterrutan. Jag försöker dock tänka positivt, för jag hann ju faktiskt träna igår kväll innan regnet kom. Man får vara tacksam för det lilla. Idag blir det solsken hela dagen och jag längtar redan nu efter dagens matlåda, för där gömmer sig min absoluta favoriträtt som barn - köttfärssås och spagetti. Däremot är det inte mammas supergoda recept längre, utan jag har genom åren hittat en egen kombination jag verkligen tycker om.

Köttfärssås och spagetti

Ingredienser

600 gr nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 fp krossade tomater
2 dl grönsaksbuljong
1 dl grädde
1 knippe färsk persilja (fungerar även med fryst men inte lika gott)
salt och peppar

Gör så här

Finhacka lök och vitlök, bryn dem tillsammans med köttfärsen i en stekpanna. När köttfärsen är brynt tillsätt krossade tomater, buljong och grädde. Låt allt koka ihop i ca 10 minuter. Smaksätt med salt, peppar och en näve finhackad persilja.
Koka sedan pastan och servera med lite persilja på toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...