13 januari 2012

Köttfärspaj

Jag erkänner, jag har blivit beroende av mina matappar i iphonen. Arla, Tasteline och ICA är några av självklara källor när det gäller att hitta nya spännande recept för att utöka matrepertoaren hemma. Där finns garanterat många recept som följer mitt motto om snabbt, enkelt och gott.

Igår var det dags att testa ett nytt recept för köttfärspaj (tasteline.com). Jag tar ibland ett recept och "finjusterar" lite utifrån vad som finns hemma eller om jag byter ut någon ingrediens jag inte tycker om.



Ingredienser (4 port)
Pajdeg
150 gram matfett
3 dl vetemjöl
3 msk vatten

400 gram nötfärs
1 st gul lök(ar)
2,5 msk tomatpuré
0,75 tsk salt
1 krm peppar
1 burk majskorn
1 röd paprika
0,5 msk vetemjöl
1,5 dl vatten
kryddblandning med bland annat vitlök

Äggstanning
2 st ägg
1 dl riven ost

Gör så här
Mät upp vetemjöl och smula sönder matfettet i mjölet. Tillsätt vattnet och arbeta ihop massan till en deg. Låt degen vila i kylen ca 20 minuter.

Skala och finhacka löken. Fräs löken och lägg sedan i köttfärsen. Stek under omrörning tills färsen fått färg.
Tillsätt mjöl, vatten, tomatpuré, majs, paprika, salt och peppar. Koka i ca 3 minuter. Smaksätt köttfärssåsen med kryddor.

Sätt på ugnen 225 grader.

Tryck ut pajdegen i en pajform, så att botten och kanter blir täckta. Nagga degen med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter.

Vispa äggen med en gaffel i en skål och blanda ner riven ost. Blanda ner ägg och ostsmeten i den avsvalnande köttfärsröran. Häll sedan köttfärsröran i det förgräddade pajskalet och grädda ytterligare ca 25 minuter i mitten av ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...