30 januari 2012

Fryst halloncheesecake

Här kommer recept på min "födelsedagstårta" från i fredags, som utlovat. För första gången testade jag mig på att göra cheesecake och det var inte sista gången. Jättegott, enkelt och fräsch smak av hallon och lime. Perfekt efter en rejäl köttmåltid på restaurang.

Bäst av allt var att jag kunde göra klart cheesecaken helt och hållet dagen innan, så det bara var att plocka fram den när vi kom hem, låta den svalna på diskbänken ca 20 min och lägga på hallonen ovanpå som garnering.

Ingredienser 12 bitar
Botten:
15 digestivekex
100 g smör

Fyllning:
5 ägg
1 1/2 dl strösocker
150 g philadelphiaost
1 lime, rivet skal + 2 msk pressad limesaft
2 tsk vaniljsocker
250 g hallon
2 dl vispgrädde
Garnering:
125 g hallon
mynta

Gör så här:
1. Botten: Lägg kexen i skålen till matberedaren med kniven monterad och kör dem till smulor. Smält smöret. Blanda smör och kexsmulor i en bunke. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form botten som är 24 cm i diameter med löstagbar och tryck ut kexsmulorna.
2. Fyllning: Dela äggen i gulor och vitor och lägg vitorna i en ren skål. Lägg äggulorna i en kastrull med socker och ost. Sjud försiktigt under omrörning tills krämen tjocknar. Kyl i kallt vattenbad.
3. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa grädden. Tillsätt limeskal, limesaft, vaniljsocker och hallon till äggkrämen. Blanda försiktigt ner grädden.
4. Vänd ner äggvitorna och häll fyllningen i formen. Täck över med frysfolie och frys i minst 6 timmar. Ta ut cheesecaken ca 20 minuter före servering. Garnera med hallon och mynta.

receptkälla: hemmetsjournal.se


1 kommentar:

  1. En gott tårta, måste baka jag den.

    Gattis, har du en intressant blogg.

    Mvh

    PabloD [ http://pablodgourmet.com/ ]

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...