27 januari 2014

Underbar chokladtårta

Snöig måndag idag! Härligt tycker jag. Vintern håller i sig. I helgen var jag inne nästan hela tiden, för vi körde ett rejält race med födelsedagsfiranden. Först kusinbarnet och sen jag. Det är så himla kul varje år att gå lös på nya recept inför födelsedagen, och i år var inget undantag. Mina nutellacookies som jag tidigare nämnt här var en sånt kaksort. Årets födelsedagstårta hämtade jag inspiration och recept från Hela Sverige bakar till garneringen. Jättegott. Och inte alls för sött som risken annars är med mycket choklad och grädde.























1 st färdig tårtbotten

Fyllning 1: marsánkräm

Fyllning 2: Vitchoklad med hallon (recept för 2 lager)
4 dl vispgrädde
200 gr färskost
250 gr vit choklad
ca 200 gr frysta hallon

Vispa grädden hårt och blanda sedan ner färskosten. Smält chokladen och blanda den även den i gräddfärskost-blandningen. Bred fyllningen över tårtbottnen och tryck ner frysta hallon jämnt fördelat på fyllningen.

Garnering
Färska hallon
Vispad grädde
Chokladspackel

Chokladspackel: 
6 dl vispgrädde
1,5 dl kakao
1,5 dl strösocker

Blanda grädde, kakao och socker och ställ i kylen i 20 min. Vispa snabbt upp till fast chokladkräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...