22 januari 2014

Smarriga Nutellacookies

Onsdag och lillördag! Bara för det tänker jag tipsa om ett busenkelt recept på supergoda cookies. Jag slängde ihop en sats igår kväll och mitt tips är att hålla koll på ugnen för de bränns lätt vid. Men de kakor som blev ordentliga är jättegoda så jag kommer garanterat att göra en sats till inför helgens släktkalas. Såna här kakor gillar jag verkligen; enkla och snabba att göra, chokladsmak och nötter. Tokigt gott!

Nutellacookies


Ingredienser (ca 24 st)
1 ägg
1 dl strösocker
2 dl Nutella, kylskåpskall
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Garnering
Pärlsocker
Hasselnötter

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda ihop ägg och socker. Tillsätt Nutella och rör smeten slät.
3. Blanda ner mjöl och bakpulver i smeten och arbeta ihop allt till en smidig deg.
4. Rulla ca 24 bollar av degen. Platta till dem och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Strö över pärlsocker och tryck sedan ner en hasselnöt i mitten av varje kaka.

5. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Låt dem svalna på ett ugnsgaller.

Källa: bakboken Småkakor från tidningen Hembakat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...