17 januari 2014

Fina fisken med pestotäcke och citronyoghurt

TGIF! I alla fall kände jag så i morse när jag skulle gå upp. Trött. Vill ha sovmorgon. I morgon. Helgen hoppas jag blir lugn, vi har pratat om att se andra filmen av The Hobbit. Den känns som en film jag vill se på bio, och sen hoppas jag på en tur till IKEA och titta på ny byrå till klädkammaren. Dags för lite mer ordning och reda bland våra kläder. Vi har pratat om den där byrån ända sen vi flyttade in i mars förra året, men andra mer akuta saker har liksom fått gå före. Men no more!

I dagens matlåda har jag en supergod ny fiskrätt med pestopanering och citronyoghurt. Me like! Trevlig helg där ute i snöyran!

Torsk med pestotäcke och citronyoghurt


Ingredienser (4 port)
600-800 gr torsk
1 tsk olja
900 g fast potatis
salt och peppar
1/2 dl pesto
1 dl ströbröd
1 citron
2 dl matyoghurt
150 g sockerärter

Gör så här
1. Tina fisken.
2. Sätt ugnen på 225˚C. Smörj en ugnssäker form med oljan.
3. Skala och koka potatisen i saltat vatten.
4. Skär fisken i portionsbitar och lägg den i formen. Krydda med salt och peppar.
5. Blanda peston med ströbrödet och fördela det över fisken. Sätt in i övre delen av ugnen ca 12 minuter.
6. Skölj och riv skalet av citronen och skär den i klyftor. Smaka av yoghurten med citronskal, salt, peppar och lite pressad citronsaft.
7. Koka sockerärterna i saltat vatten ca 4 minuter.
Servera fisken med potatisen (gärna pressad), sockerärterna och citronyoghurten.

receptkälla: ica.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...