28 november 2013

Snabb pastasås med sweet chili

Hur går det med julförberedelser där ute? Jag tycker jag ser ljusstakar, julstjärnor, julbak av olika slag och julpyssel vart jag än tittar. Om inte det är lite stressande så vet jag inte vad. Själv har jag inte ens bestämt mig för vad jag vill baka, men det kommer. En sak är i alla fall säker, det blir inga knäck i år för de står redan färdigköpta i skåpet. Tack mamma.

Dagens matlåda är pasta. Fullkornsspagetti med en välluktande pastasås bland annat gjord på sweet chili och krossade tomater. Hittade ett recpet på tasteline.com och gjorde om det lite med kryddning etc. Gott, snabbt och enkelt. Me like!

Pasta med sweet chili


Ingredienser (ca 4-5 port.)
400 gram  spaghetti
500 gram  nötfärs
1 st  purjolök(ar)
1-2 st  vitlöksklyftor
1 dl  sweet chilisås
400 gram  krossade tomater
1 dl  vatten

raps- eller olivolja
oregano
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar

Gör så här
1. Koka 400 gram pasta enligt anvisning på paketet.
2. Skölj och skiva purjolöken.
3. Bryn köttfärsen i olja i en gryta under omrörning tills den är smulig. Låt purjolöken fräsa med och pressa ner vitlöksklyftorna.
4. Smaksätt med salt, peppar, oregano (krydda efter behag) och sweet chilisås. Rör ner krossade tomater och vatten.
5. Låt såsen koka några minuter. Servera med pastan.

Receptinspiration: tasteline.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...