20 december 2012

Wienernougat är julens godaste choklad

Bara två arbetsdagar kvar innan jul och det är full fart rakt in i kaklet. Tänkte dock bjuda på min favorit från helgens bak av julgodis - wienernougat. Att jag aldrig tänkt att baka detta tidigare. Det är verkligen hur gott som helst med nougat. Receptet hittade jag av en slump på bloggen Elins bakficka. Är lite avundsjuk för att mina bitar inte blev lika snygga som hennes, men jag hade kanske lite för bråttom när jag delade nougaten...

Wienernougat

Ingredienser

250 g nougat
75 gram mjölkchoklad
75 gram mörk choklad
100 g mandelspån

Gör så här

Rosta mandeln i en torr stekpanna. Smält nougaten och chokladen över vattenbad. Rör ihop alltsammans. Täck en form med bakplåtspapper och häll i smeten. Man vill gärna att bitarna blir 1-1,5 cm höga. Ställ kallt i ungefär en timme. Skär sedan lagom stora bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...