26 augusti 2012

Mammas köttfärslåda på mitt vis

En klassiker hemma när jag växte upp var mammas egenkomponerade köttfärslåda med ris och curry. Jättegott och mycket mat, vilket är perfekt för matlådor. Lördagslunch blev därför just denna goding som jag knorrade till på mitt eget lilla vis.

Köttfärslåda med curry och ris

Ingredienser (4 pers)

500 gr köttfärs
1st purjolök
1-2 st vitlöksklyftor
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 dl vispgrädde/crème fraiche
1 dl chilisås/ketchup
1-2 tsk curry

4 portioner kokt ris

Gör så här

Mät upp och koka ris enligt beskrivning på förpackning. Ansa och skär purjolöken i fina strimmor. Bryn purjolök tillsammans med köttfärsen och pressa i vitlöken. Blanda grädde, chilisåsen, salt, peppar och curry i en skål. Lägg riset i botten av en ungfast form, häll över köttfärsen och purjolöken. Fördela den blandade såsen över köttfärsen och grädda i ugnen på 250 grader i 10-15 minuter.


3 kommentarer:

  1. Smidig att göra och bra när man har ris över från dagen innan. Jag slängde på lite riven ost ovanpå också.
    Mycket gott!

    /Pace

    SvaraRadera
  2. Kul att du tyckte om receptet. Bäst av allt tycker jag är att man kan utgå från receptet och sedan byta ut några ingredienser för variation.

    SvaraRadera
  3. Den här var jättegod, härligt med en lite annorlunda smak som blandningen av curry, vitlök och chilisås ger! 😀

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...