15 november 2011

Knäck i micron

Har du börjat med julens bakning än? Vi smög igång extra tidigt i år eftersom jag och svägerskan gjort upp att baka ihop och hon väntar smått när som helst. Så vi körde ett rejält race under helgen som gick. Pepparkakor, lussebullar och knäck. Gott, gott.

Jag blev så imponerad av henns underbara recept på knäck i micron att jag bara är tvungen att dela med mig. Enkelt och supergott.

Ingredienser
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 msk smör
10 st sötmandel
1 dl sirap


Gör så här
Blanda grädde, sirap, socker i en skål som rymmer minst 1 1/2 liter.
Ställ in i mikron utan lock på full effekt 9-10 min. Ta ut och testa med termometern som ska visa 122°. Koka ev ytterligare någon minut. Hacka mandeln och rör ner den och smöret i smeten. Fördela smeten i knäckformar. Låt stelna och förvara i kyl.




receptkälla: arla.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...