5 juli 2013

Salladslunch med smak av Italien

Så är den äntligen här! Sista dagen på jobbet innan fem veckors semester. Behöver jag ens säga hur underbart det känns... Och dagens lunch var lika god som jag anade, både jag och sambon hade svårt att hålla fingrarna borta när vi gjorde i ordningen den igår kväll. Italiensk kycklingsallad. Nu kör jag sista timmarna innan jag checkar ut från jobbet.

Ha en riktigt skön semester på er! Jag kommer fortsätta uppdatera bloggen så ofta jag kan.

Italiensk kycklingsallad


Ingredienser (4 port.)
3 st kycklingfiléer
2 msk sweet chilisås
0,75 tsk salt
1 krm peppar
olja till stekning

Sallad
0,5 baguette
3 msk olivolja
0,5 tsk salt
1 pkt bacon
1 st salladshuvud (jag blandade med ruccola)
6 st tomater
2 avokados
1 dl valnötter
0,5 tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör så här
  1. Sätt ugnen på 200°. Pensla kycklingfiléerna med chilisåsen.
  2. Riv brödet i bitar. Blanda det med olivolja och salt och rosta det gyllene i stekpanna.
  3. Salta, peppra och bryn kycklingfiléerna snabbt. Läggöver dem i en form och färdigstek i ugnen ca 15 minuter. 
  4. Tärna och knaperstek baconet i stekpanna.
  5. Riv salladen i bitar och bottna ett uppläggningsfat med den. Tärna och strö över avokado, tomater i bitar och krossade valnötter.
  6. Toppa salladsfatet med skivad kycklingfilé, det rostade brödet och det knaperstekta baconet.
    Salta och peppra och ringla ev. över lite balsamvinäger och olivolja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...