9 september 2012

Nougatkaka med vaniljglass och kolasås

Ännu en helg går mot sitt slut och jag har idag besökt Alsters höstmarknad. Mysigt med mat- och hantverksmarknad, men i år kom jag otroligt nog hem tomhänt. Inte ens hemmagjorda chokladpraliner kunde locka mig. Jag var nog fortfarande lite mätt på sött efter fredagens smarriga efterrätt - nougatkaka med glass och kolasås.

Efter fredagens hemmagjorda hamburgare ville jag ha en smarrig, enkel dessert. Och det blev lite kreativt tänkande utifrån vad hushållet hade att bjuda på. Är riktigt nöjd med resultatet. Enkelt (eftersom kakorna redan var gjorda och bara behövde tinas), snabbt gjort och supersmarrigt.

nougatkaka med glass och kolasås

Ingredienser


Chokladkakan (blir en långpanna)
4 ägg
6 dl socker
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
6-7 msk kakao
3 dl vetemjöl
200 gr smält smör

Odense nougat 250 gr
vaniljglass
kolasås

Gör så här

Rör samman ingredienserna och häll smeten i en smord, mjölad form eller långpanna. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 15-20 minuter. Hyvla över nougat över kakan när den är varm. Låt kakan och nougaten svalna. Dela kakan i fyrkantiga rutor. Ta sedan fram vaniljglass och gör fina runda kulor som du placerar ovanpå och avslutar med att spritsa kolasås över desserten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...