8 mars 2016

Smakrik köttfärssås med oregano

Jag ser bland mina inlägg att det blir mer och mer mat istället för sötsaker. Spännande. Mitt register av goda maträtter växer stadigt. Nästa vecka kommer det att växa ytterligare, för jag har nämligen beställt ICAs matkasse familjeversionen. Vi ska testa den och se vad vi tycker, för i vardagen är det ibland hopplöst att veckohandla och matplanera effektivt. Men än så länge står jag själv för inspirationen och här kommer recept på supergod köttfärssås.



Ingredienser (4 port)
Köttfärssås
2 morötter
ca 500 g nötfärs
1 msk olivolja
2 tsk oregano
390 g krossade tomater (med vitlök)
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning (eller motsvarande mängd fond)
salt och peppar

Spagetti
4 port spaghetti
1/2 påse fryst broccoli

Gör så här
Sätt på en stor kastrull med vatten till spaghettin.

Börja med köttfärssåsen. Skala och grovriv morötterna. Bryn färsen i olivoljan. Blanda i morötterna och låt det fräsa ca 3 minuter. Tillsätt sedan oregano, krossade tomater, vatten och smulad buljongtärning. Sänk värmen och låt såsen sjuda ca 10 minuter under lock. Smaka av köttfärssåsen med salt och peppar.

Spaghetti: Koka spaghettin enligt anvisningen på förpackningen. Lägg i broccolin när det återstår 4 minuter av koktiden på spaghettin. Låt spaghettin och broccolin rinna av i ett durkslag och lägg tillbaka i kastrullen.

Toppa köttfärssåsen med hackad persilja vid servering.

receptinspiration: ica.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...