24 mars 2016

Påsktårta för chokladälskare

Dags för långhelg och lite påskfirande. Här är recept på en riktigt god chokladtårta på temat påsk som jag gjorde förra året. Jag vet, jag är urusel som använder färdiga tårtbottnar istället för att göra egna men jag får liksom inte till det och då tar jag ofta den lätta vägen. Men god blev den och i morgon ska jag göra mitt favoritpåskgodis - arraksägg

Påsktårta


Ingredienser
Färdig tårtbotten

Fyllning 1 - Bananmousse
1 stor banan
1,5 msk marsanpulver
1,5 dl grädde
en tesked pressad citron

Mosa bananen och rör ihop moset med marsanpulver. Vispa grädden och rör ihop med bananmoset. Tillsätt även citronsaft (som förhindrar bananerna att bli för missfärgade).

Fyllning 2 - chokladkräm
0,5 dl socker
0,5 dl kakao
1,5 dl grädde

Rör ihop socker och kakao. Rör ner grädden. Låt svälla ihop i kyl i 30 minuter. Vispa upp chokladkrämen.

Topping - chokladganache
1,25-1,5 dl grädde (ju mörkare choklad, desto mer grädde)
200 g choklad (ca 60% kakaohalt)

Hetta upp grädden. Hacka chokladen och slå den heta grädden över chokladen och rör tills allt har smält. Ganchen tjocknar mer och mer ju svalare den blir. Spackla tårtan när du har den perfekta konsistensen.

Toppa med några kinderägg, marsinpankycklingar och chokladägg.

receptkälla: fikastunder.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...