21 september 2015

Supergod blåbärspaj

Jag måste säga att kreativiteten i köket börjar återvända. Äntligen! Tänk att det skulle krävas en avslutad föräldraledighet, mörkare kvällar och regniga kvällar för att jag skulle ta mig i kragen. Knäppt. Just nu handlar det mycket om att göra våra favoriträtter "barnvänliga" för lillans mage. Jag är lite trött på barnmatsburkar och vill att lillan ska gå över mer till vår mat.

Något hon däremot inte fick smaka i helgen var denna supergoda efterrättspaj med blåbär. Det där knäckiga täcket är liksom pricket över i. Hur gott som helst. Till detta hade jag färdig vaniljsås.



Ingredienser
250 gram blåbär
0,5 dl strösocker

150 gr smör
0,5 dl ljus sirap
1 dl grädde
2 dl vetemjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl strösocker

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg blåbären i formen och pudra över strösocker.
Smält smör i en kastrull på spisen och tillsätt sirap och grädde. Blanda och ta sedan bort kastrullen från spisen.

Blanda alla torra ingredienser i en skål och tillsätt dem sedan lite i taget i kastrullen. Blanda väl och häll sedan smeten över blåbären. Grädda pajen ca 30-40 minuter, tills den fått en fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...