23 september 2015

Krämig torskfilé i ugn

Dags för nytt fiskrecept tycker jag. Igår var jag ensam hemma och passade på att testa något nytt. Fisk, dill och citron är alltid ett vinnande koncept enligt mig och så fick det bli. En riktigt krämig och god rätt. För att göra den än mer småbarnsvänlig tog jag bort salt och peppar. Jag börjar bli rätt van vid att krydda själv i efterhand. Operation bort med barnmatsburkarna fortsätter.



Ingredienser (4 port)
600 g torskfilé
salt och peppar
2 dl crème fraiche
1 fiskbuljongtärning
1 dl vatten
1 kruka dill
1 citron
250 g broccoli

Gör så här
Tina torsken om den är fryst och låt den rinna av ordentligt.

Sätt ugnen på 225°C. Lägg torsken i en ugnssäker form. Salta och peppra.

Koka upp crème fraiche tillsammans med buljongtärning och vatten i en kastrull. Smaka av med salt och peppar. Hacka dillen och rör ner i såsen. Skölj och riv skalet av citronen och rör ner. Smaka av med citronsaft. Häll såsen över fisken och tillaga mitt i ugnen ca 15 minuter.

Skär broccolin i buketter, skala och strimla stjälken. Koka allt mjukt några minuter i saltat vatten. Låt rinna av. Servera fisken med kokt potatis, broccolin och resten av citronen skuren i klyftor.

receptinspiration: ica.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...