15 april 2015

Fiskgratäng med bladspenat

Våren har verkligen kommit av sig. Kyligt, mulet och grått är det utanför fönstret just nu. Då får man roa sig inomhus istället och jag kollar läget efter nya roliga recept när tid finns. Härom dagen ändrade jag lite på mitt standardrecept för fiskgratäng. Det är så skönt med ett bra grundrecept som jag kan ändra kryddning eller någon ingrediens i.



Ingredienser (4 port)
600 gr fiskblock (ex. torsk)
2-3 skivade tomater
broccolibuketter "efter behag" 
fryst bladspenat "efter behag"
3-4 dl grädde
riven ost
salt och peppar
dill

Gör så här
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skiva tomaterna och dela broccolibuketterna i mindre bitar.
3. Lägg tomater, broccoli och bladspenat i botten på en ugnfast form och den tinade fisken ovanpå.
4. Salta och peppra fisken. Häll därefter på dill "efter behag" (jag älskar dill och brukar vräka på ganska mycket).
5. Häll över grädden och riven ost. 
6. Grädda fiskgratängen mitt i ugnen i ca 25 minuter. Servera tillsammans med kokt ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...