17 november 2015

Smarriga chocolate chip cookies

Vad kommer efter en skön helg? Jo, förkylning. I alla fall i mitt fall. I söndags kväll däckade jag och sedan dess har jag hållit mig hemma. Har jobbat en del hemifrån, en av många fördelar med mitt jobb. Slippa sitta och smitta på jobbet. Förutom lyxen att serveras mat av sambon på lunchen har jag dreglat lite över våra chocolate chip cookies i frysen. Mums. En sån kanske kan trösta en sjukling.



Ingredienser (30 små eller 10 stora)
170 g smör, rumsvarmt
300 g strösocker
2 ägg, rumsvarma
1 tsk vaniljsocker
300 g havregryn
190 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
230 g mörk choklad (chokladknappar eller hackad)

Gör så här
Sätt ugnen på 180 grader. Rör smör och strösocker i ca 5 minuter tills det blir fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget samt vaniljsocker. Blanda ihop havregryn, bakpulver och salt i en skål.

Häll chokladbitar eller knappar i äggsmeten (glöm inte att spara lite till garnering). Tillsätt sedan havregrynsblandningen och blanda ihop allt ordentligt.

Rulla jämnstora bollar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper på. Platta ut bollarna och dekorera dem med chokladknappar eller chokladhack. Grädda sedan kakorna mitt i ugnen 12-14 minuter. När de är klara, låt dem svalna på galler.

Inspiration från tidningen Hembakat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...