2 oktober 2015

Världens godaste kanelbullar

Fredag igen! Och dags att förbereda inför Kanelbullens dag. Förra året var jag storbakare, med bullar i ugnen och bulle i magen. I år blir det i en mer blygsam skala eftersom vi håller på att förbereda ett ettårskalas, ska fira kusinens 6-årsdag och förbereda min Berlinresa till veckan. Men här kommer ett av de godaste recept på bullar jag någonsin testat.



Ingredienser
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1,5 dl socker
1 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
ca 14 dl vetemjöl special

ca 125 g margarin
2 tsk kanel
1 dl socker

1 ägg
pärlsocker
vaniljkräm

Gör så här
Dela sönder jästen i en stor bunke, häll över socker och låt det smälta ihop. Smält smöret och blanda i mjölken. Vätskan ska vara fingervarm när den blandas med jästen. Häll i salt och kardemumma. Rör i mjöl lite i taget tills det blir till en deg som släpper i kanterna. Spara lite mjöl till utbaket.

Låt degen jäsa i 30 min under bakduk. Knåda ihop degen på bakbord. Dela den i två delar och kavla ut. Rör ihop smör, kanel och socker och bred fyllningen över degen.

Lägg den ena halvan över den andra, skär sedan stavar som du skruvar samtidigt som du snurrar runt till en bulle. Låt jäsa ca 40 min under bakduk. Passa under tiden på att röra ihop vaniljsåsen. Jag använde kokbar vaniljkräm från Ekströms. Låt vaniljkrämen svalna.

Vispa upp ett ägg, pensla bullarna. Tryck ett hål i mitten på varje bulle och spritsa i vaniljkrämen. Grädda ca 30 bullar i 250 gr i ca 8-9 min. Bullarna skall bli gyllenbruna.

inspiration: bloggen Bakverk och Fikastunder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...