11 december 2014

Bounty - enkelt och gott julgodis

Så många nya recept jag testat, så lite tid att sätta mig vid datorn och få in dem här. Vår lilla 2-månader gamla tjej är en riktig liten solstråle, men jag förstår inte vart vissa dagar tar vägen. Tycker inte att jag hinner någonting. Men jag ska försöka bli bättre på detta framöver.

Nu när vår ugn är lagad och lillan kan vara med i babysitter börjar längtan efter att baka komma tillbaka. Och orken att hitta nya matrecept. Här kommer recept på hemmagjorda Bouny-godisar som jag gjort nu till jul. Jättegoda och enkla.

Hemmagjort julgodis
Ingredienser (25–28 st)
50 g smör, smält
3 dl riven kokos
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl vispgrädde

Garnering
200 g mörk choklad, smält
riven kokos

Gör så här
1. Blanda smör, kokos, florsocker, vaniljsocker och grädde till en massa. Ställ den i kylen en stund.
2. Rulla massan till fingertjocka längder, ca 4 cm, och lägg dem på en skärbräda i frysen i 30–60 min.
3. Smält choklad över vattenbad.
4. Doppa de frysta bitarna i smält choklad och lägg dem på ett bakplåtspapper. 
5. Strö över riven kokos och låt dem stelna i kylen. Förvara konfekten i kylen i en burk med tätslutande lock.

receptkälla: Lindas bakskola (Tidningen Hembakat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...