28 december 2013

Kladdig kladdkaka med rocky road

God kväll där ute i stugorna. Jag tog mig några dagar ledigt från allt vad dator och blogg heter. Ett bra tips för den påhittige är dock en supergod rocky road-kladdkaka jag gjorde till jul. Lika söt och god som det mesta annat vi stoppar i oss under jul. Bäst av allt är att det enkelt går att byta ut toppingen och återanvända grundreceptet vid fler tillfällen än jul. Så här kommer ett bra och mycket uppskattat recept som jag hittade på Elins bakficka.

Kladdkaka med rocky road


Ingredienser – Kladdkakan
250 g smör
5 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/4 dl kakao
1 tsk salt
4 ägg

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smör.
3. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt smöret.
4. Tillsätt sedan ett ägg i taget och rör ihop.
5- Klä en springform (24-26 cm) med bakplåtspapper. Gärna både botten och kanterna.
6. Fyll formen och grädda i mitten av ugnen i cirka 30-40 minuter.

Låt kakan svalna i kylskåp och gör under tiden glasyren.

Ingredienser – Glasyr
1 ½ dl vispgrädde
½ dl ljus sirap
100 g hackad mörk choklad
100 g hackad ljus choklad

Chashewnötter
Jordnötter
Marshmallows
Dumle

Gör så här
1. Koka upp grädde och sirap. Ta bort kastrullen från plattan.
2. Tillsätt chokladen och rör tills den smält.
3. Låt glasyren svalna i kylskåp ca 30 min.
4. Häll sedan glasyren på kakan som fortfarande är i sin form.
5. Toppa med valfri mängd nötter, marshmallows och hackad dumle.

Låt den gärna stå i kylen över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...