24 januari 2013

Snabblagad lasagne

Torsdag och snart bara en arbetsdag kvar av veckan, sen blir det en riktig festhelg med dop, 30-årskalas och 32-årsfirande. Sweet. På dagens lunchmeny stod lasagne. Det är inte ofta jag gör denna underbart goda rätt och jag letar fortfarande efter den perfekta smaksättningen (tips någon?). Så länge håller jag tillgodo med ett snabbt och enkelt recept. Enda minus var att jag råkade lägga ett lager med lasagneplattor överst istället för att avsluta med sås innan jag strödde på osten. Tips för den som vill testa receptet.

snabblagad lasagne

Ingredienser

500 g nötfärs
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
smör/olja att steka i
400 g krossade tomater
1 st grönsaksbuljongtärning
4 dl Kelda® Pastasås mild ost
9 st lasagneplattor (spenatsmak)
1 dl riven ost

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Finhacka all lök. Bryn färsen i smör eller olja i en stekpanna. Tillsätt löken och låt fräsa ihop med färsen. Rör i tomatkross, smulad buljongtärning och ostsås. Låt såsen koka någon minut. Varva sås och lasagneplattor i en smord ugnssäker form (avsluta med sås). Strö över osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min.

inspirationskälla: arla.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...