25 januari 2013

Supergoda blåbärskakor till fredagsmyset

Helg! Nästan i alla fall. jag tjuvstartade helgen igår med att baka en supergod kaka med fräsch smak av blåbär. Det är så himla kul att prenumerera på baktidning för jag står aldrig tom när det gäller uppslag till nya bakverk. Lyx. Och tidningen Hembakat tycker jag är otroligt trevlig. Recepten är enkla och tydliga, artiklarna intressanta och sen uppskattar jag att det inte känns som ett överflöd av annonser som vissa tidningar kan göra. Rekommenderar alla att testa blåbärsreceptet jag hittade där.

Blåbärsrutor med kokostosca

Ingredienser

3 dl strösocker
100 gr smör, rumsvarmt
3 ägg
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
250 gr blåbär

Kokostosca
125 gr smör
1 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
2,5 msk vetemjöl
2 msk mjölk
3 dl kokos

Gör så här

  • Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker och smör krämigt.
  • Tillsätt äggen, ett i taget, och vispa mellan varje.
  • Rör ner mjölken och de torra ingredienserna. Rör till en slät smet.
  • Fördela smeten i en smord och bröad ugnsform ca 25x35 cm, eller klä formen med bakplåtspapper.
  • Strö över blåbären. Grädda kakan mitt i ugnen i 20 minuter.
  • Kokostosca: Smält smör i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt socker, sirap, mjölk och mjöl.
  • Rör blandningen slät med en slev. Låt den koka upp och sedan sjuda tills den tjocknat. Rör sist ner kokosen.
  • Fördela toscasmeten på kakan och grädda mitt i ugnen i ytterligare 10-15 minuter. Låt kakan svalna innan du skär den i rutor med en vass kniv.

Varsågod! En liten bit av blåbärshimlen till fredagsmyset! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...