15 augusti 2013

Lasagne på nytt sätt

Lasagne är väl bland det mest italienska som finns. Däremot vet jag inte exakt hur vanligt det är att skippa köttfärsen och istället välja fisk, i detta fall lax? Det var verkligen nåt nytt för mig och nåt som jag var tvungen att testa. Kan nu rekommendera alla att gå utanför köttgränsen i lasagnen. Lax är jättegott!

Laxlasagne


Ingredienser (4 port.)
300 gr djupfryst bladspenat
salt och peppar
250 gr ricottaost
2 dl finriven färsk parmesanost
finrivet skal av 1 citron
500 gr laxfilé
1 pkt lasagneplattor (ca 12-15 st)
400 gr tomatsås (jag tog med örtsmak)
2,5 dl grädde

Gör så här
1. Tina spenaten i en kastrull och låt det mesta av vätskan koka bort. Det tar ca 10-15 minuter. Låt spenaten kallna. Tillsätt salt, peppar, ricottaost, parmesan och citronskal till spenaten och rör om.
2. Skär laxen i små tärningar. Varva spenatblandning, lax, lasagneplattor, tomatsås och grädde i en smort ugnsfast form. Börja och sluta med tomatsås.
3. Grädda lasagnen i 225 graders värme i ca 25 minuter (jag har varmluftsugn och hade temperaturen på 200 grader istället). Garnera med riven parmesan.

receptet kommer från kokboken "Lax & Kyckling - Lättlagat och kalasgott".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...