15 maj 2012

Länge leve chokladpuddingen!

Idag är det min namnsdag och då tänkte jag bjuda på något alldeles extra, nämligen min absoluta favorit när jag var liten - chokladpudding med grädde och färgglatt strössel. Japp, jag trotsar alla normer i dagens dessertsamhälle.

I vuxen ålder "ska" man ju egentligen inte äta denna typ av "barndessert", utan mer avancerade historier. Mjölkchokladen lämnar plats för mörk choklad, grädden ska ersättas med kvarg eller någon annan mer "kalorivänlig" variant samt strösslet byts ut mot färska bär, egentillverkat chokladspån eller varför inte blommor gjorda i sockerpasta.

Därför vill jag nu slå ett slag för barndomens enkla desserter som jag tycker håller än idag. Det är bara att vispa ner påsarna med chokladpulver ner i mjölk (jag brukar göra detta direkt i formen) enligt påsens instruktioner. Ställ in formen i kylen och vispa under tiden grädden. Efter 15-30 min i kylen, ta ut chokladpuddingen och bred på grädden. Toppa med lite strössel och servera direkt.

Otroligt gott och enkelt.

Chokladpudding med grädde och strössel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...