11 september 2015

Saftiga morotsfrallor

Fredag igen. Jag förstår inte vart veckorna tar vägen, jag har redan hunnit jobba i två veckor. Känns lite konstigt efter nästan ett års föräldraledighet. Men det är kul att vara tillbaka, speciellt när jag vet hur bra allt funkar hemma med lillan och pappa som busar hela dagarna.

För den som känner för en liten extra treat till lördagsfrukosten kan jag tipsa om dessa goda morotsfrallor.



Ingredienser (ca 24 st)
25 g jäst
5 dl vatten
2 tsk salt
2 msk rapsolja
1–2 morötter, fint rivna
3 dl fint grahamsmjöl
9–11 dl vetemjöl

Garnering
sesamfrön

Gör så här
Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt sedan salt, olja, morötter, grahamsmjöl och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter. Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim.

Dela degen i ca 24 bitar och forma dem till runda bollar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bröden med vatten och strö över sesamfrön. Grädda dem sedan mitt i ugnen i 9–13 min. Låt dem svalna på plåten.

inspiration: tidningenhembakat.se 

2 kommentarer:

  1. Hur mycket jäst brukar du använda?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dessa använder jag 25 g jäst.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...