28 september 2015

Svensk version av quiche lorraine

Vill idag tipsa om en jättegod ost- & skinkpaj med lite annorlunda smaksättning. Vi hade nämligen fransk senap i fyllningen och det är inget jag spontant tänkt på förut. Men det var verkligen en riktig höjdare.

Måste säga att jag hajade till när jag läste namnet på pajen: quiche lorraine. Det lät så avancerat i receptnamnet, men när jag läste ingredienserna insåg jag att det var en vanlig ost- och skinkpaj. Nog för att jag läste franska på gymnasiet men denna paj kommer jag inte ihåg att vi nämnde. Quiche lorraine är en klassisk fransk paj som kommer från regionen Lorraine. I originalet ingår bara bacon och äggstanning så man kan säga att detta är en försvenskad version av originalpajen.

Quiche lorriane - ost- & skinkpaj

Ingredienser

Pajdeg
125 gr smör
3 dl vetemjöl
3 msk kallt vatten

Fyllning
3 ägg
3 dl grädde
1 msk dijonsenap
1 krm salt
1 krm svartpeppar
3 dl riven ost (t.ex. cheddar 150 gr)
3 msk finstrimlad persilja
8-12 små skivor skinka (helst rökt)
Minibuketter broccoli

Garnering
örtblad

Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader.

Pajdegen
: Skär smöret i små bitar i en skål. Tillsätt mjöl och nyp ihop eller mixa ingredienserna med matberedaren. Tillsätt sedan vatten och blanda ihop till en deg. Lägg degen i plastfolie och låt den vila ca 15-20 min i kylen.

Tryck ut pajdegen i en form, ca 25 cm i diameter, och låt degen gå upp på kanterna av formen. Låt det stå kallt i 15 minuter. Förgrädda sedan pajskskalet mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna. Sänk ugnstemperaturen till 200 grader.

Fyllning: Vispa ihop ägg, grädde, senap, salt och peppar. Blanda i osten och persiljan. Häll sedan äggsmeten i det färdiggräddade pajskalet. Forma skinkskivorna till "rosor" och lägg dem efter hand lite här och där i äggsmeten. Lägg även i broccolibuketterna. Grädda pajen i nedre delen av ugnen tills äggsmeten har stelnat och fått en fin färg, ca 40 minuter. Garnera med färska örtblad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...