9 januari 2014

Perfekt dessert för chokladälskare

Mörkt och grått ute idag igen. Men nu ska tydligen inte snön vara långt borta, i alla fall om man ska tro på vad vädergudarna säger... I morgon ska det bli kallt och snö. Det ser jag fram emot. Kallt ute, då passar det utmärkt att satsa på varma desserter och på nyår gjorde jag chokladfondant. Om vi säger så här, den chokladsmeten kan vara bland det godaste jag någonsin har smakat. Och resultatet blev en fröjd, knaprigt skal, slät chokladkräm inuti. Till chokladfondanten serverade jag frysta bär och vaniljglass.

Enda luriga med receptet är att det står vara anpassat till 4 pers, men jag kan lova att jag fick ungefär hälften av smeten över, trots att jag gjorde till 4 personer och två extra för att testa temperatur och tid i ugnen.

chokladfondant


Ingredienser (ca 8 pers)
200 g choklad, 68-70 %
200 g smör
4 ägg
2 dl socker
1 dl kakao
1 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
2 krm salt

Gör så här
1. Smält smöret i en kastrull, ställ av den från värmen och rör ner chokladen så att den smälter.

2. Vispa runt så att det är väl blandat.

3. Blanda kakao, vetemjöl och bakpulver i en skål ordenligt så det inte finns några klumpar.

4. Vispa sedan samman socker och ägg separat. När den smälta chokladen är kall, vispa ner den tillsammans med ägg och socker. Avsluta med de torra ingredienserna och lite salt.

5. Slå upp smeten i portionsformar som ska vara smorda med smör och pudrade med mjöl så fondanten lossnar lätt. Använd ugnssäkra skålar eller tex. en sönderskuren muffinsform i silikon.

6. För att lyckas bäst, provbaka en fondant först för att se hur lång eller kort tid som krävs för bästa resultat. Fondanten ska vara bakad på utsidan och krämig i mitten. Ca 230 grader i 7-13 minuter, helt beroende på din ugn, testa er fram.

receptkälla: recept.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...