23 januari 2012

Smal kålpudding

I helgen skulle jag ge mig på ett gammalt hederligt beprövat kort och en välkänd rätt inom husmanskost - kålpudding. Jag hade självklart gjort lite research och hittat ett enkelt recept som hette "lätt kålpudding". Det jag inte tänkte på i min iver var att "lätt" i detta fall inte betyder "enkel" utan "smalmat". Däremot upptäckte min sambo det när han med ifrågasättande blick läste receptet. Men jag bedyrade självklart att så inte var fallet. Nyttigt var dock inte helt fel som söndagsmiddag eftersom vi åt lördagsmiddag på IKEA dagen innan, så det kändes som att vi gottgjorde för lördagens onyttiga lunch. Och gott var det naturligtvis. Jättegott faktiskt.

Ingredienser
700 g vitkål
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
1 msk japansk soja
400 g nötfärs
1 gul lök
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
2,5 dl mini eller lättmjölk

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Skär kålen i småbitar och bryn den i en gryta. Rör om så att kålen blir lätt brynt, men absolut inte bränd. Lös upp buljongtärningen i kokande vatten. Häll blandningen och sojan i kålkastrullen. Rör om och låt puttra sakta under lock. Under tiden rör du samman köttfärs, hackad lök, salt, peppar. Häller i mjölken och sedan steker köttfärsen med hackade löken.

Blanda allt i en form. Grädda i 200 grader på nedersta falsen tills färsen är genomgräddad och kålen fått färg (ca 30 min). Servera med rårörda lingon och sallad.

receptkälla: tasteline.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...