20 april 2016

Saftiga päronrutor med kolatäcke

Denna vecka känns verkligen upp och ner, eftersom jag är på resande fot med jobbet. Alla är så snälla och bjuder på fika när jag kommer på möte och jag är inte den som tackar nej till sötsaker. Och då ska vi inte ens tala om hotellfrukost. Underbart. Här är ett recept på smarrigt recept med päron och kola i kombination. Mums! Receptet kommer från tidningen Hembakat.

Päronrutor

Ingredienser (ca 24 st)
150 g smör
½ dl mjölk
3 ägg
3 dl strösocker
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 päron

Glasyr
300 g färskost, t ex Philadelphia
1 dl florsocker
1 dl kolasås

Garnering
Kokos

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan och tillsätt mjölken. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt. Rör ner smörblandningen i äggsmeten.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner blandningen i smeten och vänd ihop allt till en jämn smet. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, ca 25 x 35 cm. Häll i smeten.

Skala och skär päronen i bitar. Fördela dem på smeten. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30 min. Låt den svalna.

Glasyr: Vispa ihop färskost, florsocker och kolasås. Bred glasyren över kakan. Dekorera kakan med kokos. Skär den i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...